Augustin • 55 ani 22.03.2024
Bună ziua,
Doresc să transmit un set de sugestii ce le-am “rostogolit” cu mai multe ocazii la decidenți și funcționari publici, în speranța coagulării interesului local și punerii în practică în beneficiul nostru al tuturor…
Cu stimă,
A. Barbos
*************
În dorința mea de a împărtăși cu oameni harnici, idei de prosperitate și bunăstare colectivă, dar și pentru ridicarea standardului de viață și calitatea vieții..., câteva însemnări personale...
Poate... contează😊
OBIECTIV*** Canalizarea râului Săsar și formarea șenalului - un proiect curajos și de anvergură
OPORTUNITĂȚI*** Configurația hidrografică favorabilă
FINALITATEA*** Un “bulevard viu”
Acestea, presupun și conduc la orientarea sectorială spre proiecte ample și îndrăznețe... eligibile finanțării structurale ori private... proiecții vizionare, puse în conexiune cu viitorul baraj Runcu și volumul superior de apă prefigurat a fi deversat pe cursul râului Săsar...
Proiecte de viitor... ce vizează formarea unui coridor climateric urban(!)
Prin:
➡️Construirea de noduri hidrotehnice (baraje, stăvilare, ecluze),
➡️Excavarea albiei minore a cursului de apă la adâncimea impusă și
➡️Realizarea acumulării bazinale…
vor genera apariția
✅luciului de apă - navigabil (mici ambarcațiuni) pt agrement, transport persoane/mărfuri,
dar și
✅un aport de resurse energetice suplimentare, nepoluante (micro-hidrocentrale),
iar
✅fixarea și construcția prizelor de apă bazinale, ar da o sursă alternativă de apă menajeră, industrială ori pt alte scopuri (utilitate în irigarea parcurilor, gazonului pe spațiul public, a zonelor verzi, aranjamentului floral stradal, spălarea/curățarea carosabilului, trotuarelor, piațetelor etc.),
toate acestea contribuind în bună măsură la dezvoltarea altor activități economice pe orizontală; de subliniat: cursul de apă poate fi transformat într-o ARTERĂ VIE a orașului, un reper semnificativ, perimetral, și cu o importanță majoră urbanistică, turistică, estetică, dar și un factor de creștere a calității vieții.
Canalul de apă, va fi generator de MICRO-CLIMAT, și,
▶️alături de sistematizarea/ reabilitarea utilă a malurilor, piste de biciclete, spații/zone verzi interactive cu mobilier urban adecvat, alei de promenadă/recreaționale, amenajamente peisagistice și terasări,
▶️poate forma o arie naturală / hidrografică ce va da personalitate orașului în zona sa centrală, facilitând alăturarea altor activități - de ex. unități de alimentație publică (restaurante, terase, cafenele) sau alte extensii (puncte belvedere, centre sportive, puncte de pregătire fizica in aer liber, tronson de alergare etc.).
#️⃣Astăzi, râul Săsar e vizibil tratat... marginal, nesemnificativ dpdv urbanistic (doar mediu de deversare), fără vreun potențial ori interes economic...
Astfel de proiecte (dar nu numai) pot conduce la atragerea de parteneri de dezvoltare într-un program de politici locale, strategii inter-regionale sau de tip intercomunitar/metropolitan:
* prin cooptarea în proiecte administrative a învățământului superior local, a unor universități, organizații, consultanți/experți, alte foruri din străinătate, dezvoltarea cercetării în domenii Hi-Tech - generează atracție și potențial a/al resursei umane (cu nivel superior de calificare), un plus de valoare în exploatarea oportunităților locale și aduce dinamism / atractivitate / noutatea proiectelor;
* prin asigurarea de suport administrativ unor idei private sau care să favorizeze crearea unui pol de interes și competivitate zonei;
* prin transferul de expertiză, cooperare și bune practici cu alte entități/UAT-uri (BH,TM,AR,SB,CJ,AB);
* prin valorificarea premizelor actuale de dezvoltare a unor conexiuni intermodale de transport și infrastructură;
* prin cofinanțarea europeană și atragere de fonduri structurale, private etc.
Conjugarea eforturilor administrative pt finalizarea lucrărilor hidrotehnice la barajul Runcu este o condiție “sine qua non”...
Domeniul schiabil
S-a susținut ca obiectiv realizabil, introducerea stațiunii Izvoare în circuitul turistic, zona fiind apreciată pt aerul său deosebit de purificat și arealul pitoresc.
Un consens politic și administrativ, împreună cu:
* revitalizarea unor proiecte gen Golf-Park (dr. Buteanu, unul din inițiatorii din Germania al acestui proiect, cred că ar putea desluși datele planului de afaceri),
* integrarea pârtiilor de schi Izvoare-Igniș, cu pârtiile Turist-Șuior/Mogoșa și zona Cavnic, într-un domeniu schiabil, prin atragerea unor investiții private (gen Bukovel, cu investitori austrieci) - este cunoscut public acum, proiectul CJMM de realizare a unui domeniu schiabil in lungime de 26 km la Izvoare,
* telecabina/teleferic/telegondola Baraj Firiza-Strâmtori - Vf. Igniș care să eficientizeze transportul turiștilor, dar și cu rol de belvedere a zonei lac-oraș-munți),
* proiectul tradiționalist Varatec cu case de vacanță din lemn, realizate în stil arhitectural maramureșean, alături de proiectul hotelier de pe fosta pășune Blidari,
pot fi proiecte sustenabile și vor pregăti orașul pt viitor...
Turismul montan poate reprezenta o sursă majoră de venituri la bugetul local, dar și de ocupare de forță de muncă. Un exemplu de bune practici este orașul Beclean, care, din nimic, a realizat un ștrand(aqvapark), iar azi, prin veniturile obținute, se vorbește curajos de Băile Figa, cât despre o stațiune climaterică, fiind indicii de izvoare cu apă sărată...
* Oraș al viitorului
* Smart city
* Cercetare Hi-Tech
* Greeen houses
* Green village
* Soft village
* City-in-the-city, oraș pe verticală
* Mobilitate urbană
* Agrement și divertisment
* Timpul liber,
Aceste obiective cuprinse prin politici de dezvoltare locale ar putea conceptual să configureze ori să evidențieze direcția, orientările urbei noastre...
Cine are resurse ca: apă, munte, pădure, zăpada, ozon și... tradiție arhaică vie, trebuie sa înțeleagă ca e nevoie sa se “pună pe treabă serios”😊
Și, câte ceva despre:
>Piața agro
- Reconfigurarea modernă a pieții agro la parter și supraînălțarea cu parcare publica cu mai multe nivele. Intervenția va asigura igienizarea, modernizarea la standarde actuale, desfacerea agro-alimentară in condiții civilizate, controlul produselor etc. siguranța persoanelor, preluarea parcajului zonal, reabilitarea infrastructurii...
>Lemnul - resursă valoroasă și cu valențe arhitectural-estetice.
- in Norvegia calitatile lemnului sunt puse in evidentă prin construcții industriale, într-un mod uimitor, dar firesc pt ei: arcade de aeroporturi, cupole ale unor săli de sport etc, ce dau un aspect estetic construcțiilor și reprezintă cultural geniul acestei tari in respectul pt arta tradiționala ce utilizează lemnul...
>Gara + traficul in creștere pe intrare/ieșire - înspre Cluj
* dacă relocarea gării nu este posibilă, un studiu de fezabilitate poate propune un proiect de pasaj subteran care să asigure fluidizarea circulației și comunicarea din bd Traian cu str Margeanului și cu zona industrială, cartierul de locuinte, respectiv traficul intrare/ieșire din oraș cu ruta ocolitoare - Cluj-Napoca; adiacent, ideea unor extensii de parcaj ce va deservi gara, este de asemenea realizabilă.
- o soluție alternativa de traversare auto supraterana, este la fel de fezabila.
Gânduri bune!
Doresc să transmit un set de sugestii ce le-am “rostogolit” cu mai multe ocazii la decidenți și funcționari publici, în speranța coagulării interesului local și punerii în practică în beneficiul nostru al tuturor…
Cu stimă,
A. Barbos
*************
În dorința mea de a împărtăși cu oameni harnici, idei de prosperitate și bunăstare colectivă, dar și pentru ridicarea standardului de viață și calitatea vieții..., câteva însemnări personale...
Poate... contează😊
OBIECTIV*** Canalizarea râului Săsar și formarea șenalului - un proiect curajos și de anvergură
OPORTUNITĂȚI*** Configurația hidrografică favorabilă
FINALITATEA*** Un “bulevard viu”
Acestea, presupun și conduc la orientarea sectorială spre proiecte ample și îndrăznețe... eligibile finanțării structurale ori private... proiecții vizionare, puse în conexiune cu viitorul baraj Runcu și volumul superior de apă prefigurat a fi deversat pe cursul râului Săsar...
Proiecte de viitor... ce vizează formarea unui coridor climateric urban(!)
Prin:
➡️Construirea de noduri hidrotehnice (baraje, stăvilare, ecluze),
➡️Excavarea albiei minore a cursului de apă la adâncimea impusă și
➡️Realizarea acumulării bazinale…
vor genera apariția
✅luciului de apă - navigabil (mici ambarcațiuni) pt agrement, transport persoane/mărfuri,
dar și
✅un aport de resurse energetice suplimentare, nepoluante (micro-hidrocentrale),
iar
✅fixarea și construcția prizelor de apă bazinale, ar da o sursă alternativă de apă menajeră, industrială ori pt alte scopuri (utilitate în irigarea parcurilor, gazonului pe spațiul public, a zonelor verzi, aranjamentului floral stradal, spălarea/curățarea carosabilului, trotuarelor, piațetelor etc.),
toate acestea contribuind în bună măsură la dezvoltarea altor activități economice pe orizontală; de subliniat: cursul de apă poate fi transformat într-o ARTERĂ VIE a orașului, un reper semnificativ, perimetral, și cu o importanță majoră urbanistică, turistică, estetică, dar și un factor de creștere a calității vieții.
Canalul de apă, va fi generator de MICRO-CLIMAT, și,
▶️alături de sistematizarea/ reabilitarea utilă a malurilor, piste de biciclete, spații/zone verzi interactive cu mobilier urban adecvat, alei de promenadă/recreaționale, amenajamente peisagistice și terasări,
▶️poate forma o arie naturală / hidrografică ce va da personalitate orașului în zona sa centrală, facilitând alăturarea altor activități - de ex. unități de alimentație publică (restaurante, terase, cafenele) sau alte extensii (puncte belvedere, centre sportive, puncte de pregătire fizica in aer liber, tronson de alergare etc.).
#️⃣Astăzi, râul Săsar e vizibil tratat... marginal, nesemnificativ dpdv urbanistic (doar mediu de deversare), fără vreun potențial ori interes economic...
Astfel de proiecte (dar nu numai) pot conduce la atragerea de parteneri de dezvoltare într-un program de politici locale, strategii inter-regionale sau de tip intercomunitar/metropolitan:
* prin cooptarea în proiecte administrative a învățământului superior local, a unor universități, organizații, consultanți/experți, alte foruri din străinătate, dezvoltarea cercetării în domenii Hi-Tech - generează atracție și potențial a/al resursei umane (cu nivel superior de calificare), un plus de valoare în exploatarea oportunităților locale și aduce dinamism / atractivitate / noutatea proiectelor;
* prin asigurarea de suport administrativ unor idei private sau care să favorizeze crearea unui pol de interes și competivitate zonei;
* prin transferul de expertiză, cooperare și bune practici cu alte entități/UAT-uri (BH,TM,AR,SB,CJ,AB);
* prin valorificarea premizelor actuale de dezvoltare a unor conexiuni intermodale de transport și infrastructură;
* prin cofinanțarea europeană și atragere de fonduri structurale, private etc.
Conjugarea eforturilor administrative pt finalizarea lucrărilor hidrotehnice la barajul Runcu este o condiție “sine qua non”...
Domeniul schiabil
S-a susținut ca obiectiv realizabil, introducerea stațiunii Izvoare în circuitul turistic, zona fiind apreciată pt aerul său deosebit de purificat și arealul pitoresc.
Un consens politic și administrativ, împreună cu:
* revitalizarea unor proiecte gen Golf-Park (dr. Buteanu, unul din inițiatorii din Germania al acestui proiect, cred că ar putea desluși datele planului de afaceri),
* integrarea pârtiilor de schi Izvoare-Igniș, cu pârtiile Turist-Șuior/Mogoșa și zona Cavnic, într-un domeniu schiabil, prin atragerea unor investiții private (gen Bukovel, cu investitori austrieci) - este cunoscut public acum, proiectul CJMM de realizare a unui domeniu schiabil in lungime de 26 km la Izvoare,
* telecabina/teleferic/telegondola Baraj Firiza-Strâmtori - Vf. Igniș care să eficientizeze transportul turiștilor, dar și cu rol de belvedere a zonei lac-oraș-munți),
* proiectul tradiționalist Varatec cu case de vacanță din lemn, realizate în stil arhitectural maramureșean, alături de proiectul hotelier de pe fosta pășune Blidari,
pot fi proiecte sustenabile și vor pregăti orașul pt viitor...
Turismul montan poate reprezenta o sursă majoră de venituri la bugetul local, dar și de ocupare de forță de muncă. Un exemplu de bune practici este orașul Beclean, care, din nimic, a realizat un ștrand(aqvapark), iar azi, prin veniturile obținute, se vorbește curajos de Băile Figa, cât despre o stațiune climaterică, fiind indicii de izvoare cu apă sărată...
* Oraș al viitorului
* Smart city
* Cercetare Hi-Tech
* Greeen houses
* Green village
* Soft village
* City-in-the-city, oraș pe verticală
* Mobilitate urbană
* Agrement și divertisment
* Timpul liber,
Aceste obiective cuprinse prin politici de dezvoltare locale ar putea conceptual să configureze ori să evidențieze direcția, orientările urbei noastre...
Cine are resurse ca: apă, munte, pădure, zăpada, ozon și... tradiție arhaică vie, trebuie sa înțeleagă ca e nevoie sa se “pună pe treabă serios”😊
Și, câte ceva despre:
>Piața agro
- Reconfigurarea modernă a pieții agro la parter și supraînălțarea cu parcare publica cu mai multe nivele. Intervenția va asigura igienizarea, modernizarea la standarde actuale, desfacerea agro-alimentară in condiții civilizate, controlul produselor etc. siguranța persoanelor, preluarea parcajului zonal, reabilitarea infrastructurii...
>Lemnul - resursă valoroasă și cu valențe arhitectural-estetice.
- in Norvegia calitatile lemnului sunt puse in evidentă prin construcții industriale, într-un mod uimitor, dar firesc pt ei: arcade de aeroporturi, cupole ale unor săli de sport etc, ce dau un aspect estetic construcțiilor și reprezintă cultural geniul acestei tari in respectul pt arta tradiționala ce utilizează lemnul...
>Gara + traficul in creștere pe intrare/ieșire - înspre Cluj
* dacă relocarea gării nu este posibilă, un studiu de fezabilitate poate propune un proiect de pasaj subteran care să asigure fluidizarea circulației și comunicarea din bd Traian cu str Margeanului și cu zona industrială, cartierul de locuinte, respectiv traficul intrare/ieșire din oraș cu ruta ocolitoare - Cluj-Napoca; adiacent, ideea unor extensii de parcaj ce va deservi gara, este de asemenea realizabilă.
- o soluție alternativa de traversare auto supraterana, este la fel de fezabila.
Gânduri bune!
2 voturi