17. Proiect de hotărâre privind respingerea plângerii prealabile formulate de către domnul Rusu Adrian Petru împotriva HCL nr. 551/2024, privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2025

Inițiator –Ioan Doru Dăncuș Primarul Municipiului Baia Mare
ART.1 Se respinge plângerea prealabilă formulată de către domnul RUSU ADRIAN PETRU, cu domiciliul în Baia Mare, bd. Traian, nr. 29/36 și reședința în jud. Maramureș, loc. Bușag, str. Nr. 57, nr. 12, având CNP 1740808240033, înregistrată la Municipiul Baia Mare sub nr. 59949/30.12.2024, împotriva HCL nr. 551/2024, privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2025, ca fiind nefondată, pentru următoarele motive:
- Prin HCL nr. 551/2024, privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2025, Consiliul Local a stabilit mai multe tipuri de impozite și taxe locale. Însă, raportat la motivul plângerii prealabile formulate, respectiv majorarea cu 47,32% a impozitelor datorate pentru anul 2025 față de anul 2024, (majorarea fiind în acest procent doar în cazul impozitului datorat de persoanele fizice pentru clădirile rezidențiale), s-a apreciat că, se contestă doar acele dispoziții din hotărâre care privesc modalitatea de stabilire a impozitului pe clădiri datorat de către persoanele fizice.
- În primul rând, Consiliul Local este obligat să adopte anual hotărâri pentru a stabili cota de impozitare ce se va aplica în vederea stabilirii impozitului pe clădiri.
- Potrivit art. 457, alin. 1 din Legea nr. 227/2015, privind Codul Fiscal, pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08%-0,2%, asupra valorii impozabile a clădirii. Cota impozitului pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local. Iar, punctul 28 (pentru art. 457 din Codul Fiscal) din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, prevede că, pentru aplicarea prevederilor art. 457 din Codul Fiscal, consiliile locale adoptă anual hotărâri privind cota impozitului pe clădiri.
- Art. 458, alin. 1 din Legea nr. 227/2015, privind Codul Fiscal prevede că, pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2-1,3% asupra valorilor clădirilor, valori prezentate la art. 458, alin. 1, lit. a), b) și c) din același act normativ. Potrivit alineatului 2 al aceluiași text legal, cota impozitului pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local.
- Cotele de impozitare nu se adoptă în funcție de anumite criterii, Consiliul Local având doar obligația legală de a stabili cota de impozitare între limitele expres prevăzute de lege.
- Prin HCL nr. 551/2024, a cărei revocare se solicită, nu au fost stabilite cote adiționale la impozitele şi taxele locale datorate pentru anul 2025 de către persoanele fizice și prin urmare, nu a fost necesară raportarea la anumite criterii hotărâte de către autoritatea deliberativă.
- Pentru stabilirea impozitului pe clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, prin HCL nr. 551/2024 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2025, s-a aprobat cota de 0,12% aplicată la valoarea impozabilă a clădirii, în cazul clădirilor rezidențiale. Această cotă de 0,12% se încadrează în limitele cotei reglementate de art. 457, alin. 1 din Codul Fiscal, respectiv 0,08%-0,2%.
- Pentru stabilirea impozitului pe clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, prin HCL nr. 551/2024 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2025, s-a aprobat cota de 1,2% aplicată la valoarea impozabilă a clădirii, în cazul clădirilor nerezidențiale. Această cotă de 1,2% se încadrează în limitele cotei reglementate de art. 458, alin. 1 din Codul Fiscal, respectiv 0,2-1,3%.
- În concluzie, câtă vreme pentru stabilirea impozitelor şi taxelor locale datorate pentru anul 2025 de către persoanele fizice, nu s-a făcut sub nicio formă aplicarea art. 489 din Codul Fiscal, care reglementează posibilitatea stabilirii cotelor adiționale, nu poate fi pusă în discuție respectarea sau nerespectarea acestor dispoziții legale.
- În al doilea rând, Consiliul Local este obligat să adopte anual hotărâri pentru a proceda la indexarea valorii impozabile.
- Art. 491, alin. 1 din Codul Fiscal prevede că, în cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei, sumele respective se indexează anual de către consiliile locale, ţinând cont de rata inflaţiei pentru anul fiscal anterior, comunicată pe site-urile oficiale ale Ministerului Finanţelor Publice şi Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Alineatul 2 al aceluiași text legal prevede că, sumele indexate conform alin. (1) se aprobă prin hotărâre a consiliului local și se aplică în anul fiscal următor.
- Impozitul pe clădiri este un impozit stabilit pe baza unei anumite sume în lei, respectiv pe baza valorii impozabile exprimate în lei/m2, din tabelul prevăzut la art. 457, alin. 2 din Codul Fiscal. Prin urmare, valorile impozabile prevăzute în tabelul anterior menționat, se indexează anual de către consiliile locale cu rata inflaţiei.
- Dispozițiile art. 491, alin. 1 din Codul Fiscal, care reglementează indexarea impozitelor şi taxelor locale cu rata inflaţiei, sunt imperative, consiliile locale fiind obligate să indexeze anual valoarea impozabilă despre care am făcut vorbire anterior cu rata inflației, neavând posibilitatea de a opta pentru indexarea sau neindexarea acestei valori.
- În concluzie, raportat la motivul plângerii prealabile formulate, prin HCL nr. 551/2024, privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2025, a fost stabilită, în primul rând, cota de impozitare în acord cu prevederile art. 457, alin. 1, art. 458, alin. 1 din Codul Fiscal și cu prevederile punctului 28 (pentru art. 457 din Codul Fiscal) din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal, iar în al doilea rând, s-a procedat la indexarea cu rata inflației a valorii impozabile exprimate în lei/m2, din tabelul prevăzut la art. 457, alin. 2 din Codul Fiscal, în acord cu prevederile art. 491, alin. 1 din același act normativ și nu au fost stabilite cote adiționale în temeiul art. 489 din același act normativ.
- În contextul în care prin HCL nr. 551/2024, a cărei revocare se solicită, s-a stabilit doar cota de impozitare în acord cu prevederile legale anterior prezentate și în limitele expres prevăzute de lege, și s-a procedat la indexarea cu rata inflației a valorii impozabile, indexare care reprezintă o obligație prevăzută în mod imperativ de dispozițiile legale prezentate în cele ce preced, și nu s-au stabilit cote adiționale, motivarea HCL nr. 551/2024 astfel cum este prezentată în cuprinsul raportului de specialitate privind fundamentarea proiectului de hotărâre având ca obiect stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2025, nr. 53354/14.11.2024, răspunde cerințelor legale reglementate de art. 31 din Legea nr. 24/2000, privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. În cuprinsul acestui raport de specialitate au fost prezentate într-un mod clar și neechivoc obligațiile Consiliului Local de a stabili cota de impozitare și de a indexa valoarea impozabilă anual, precum și dispozițiile legale care reglementează aceste obligații. De asemenea, în cuprinsul raportului au fost prezentate motivele și consecințele adoptării acestui proiect de hotărâre, precum și impactul financiar asupra bugetului.
- În al treilea rând, potrivit art. 1, alin. 6 din Legea nr. 554/2004, a contenciosului administrativ, un act administrativ nu mai poate fi revocat dacă a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice. HCL nr. 551/2024, care formează obiectul contestației a intrat în circuitul civil și prin urmare, raportat la aceste prevederi legale, hotărârea contestată nu mai poate fi revocată de autoritatea emitentă.
- Pe de altă parte, în cazul în care se va proceda la revocarea HCL nr. 551/2024, privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2025, atunci cuantumul impozitelor datorate va fi mult mai mare, după cum se prevede expres la art. 491, alin. 3 din Codul Fiscal.
- Potrivit acestui text legal, dacă hotărârea consiliului local nu a fost adoptată cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de expirarea exercițiului bugetar, în anul fiscal următor, în cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei ori se determină prin aplicarea unei cote procentuale, se aplică de către compartimentul de resort din aparatul de specialitate al primarului, nivelurile maxime, prevăzute de Codul Fiscal, indexate potrivit prevederilor alin. (1) din acest text legal.
- Dacă s-ar proceda la revocarea HCL nr. 551/2024, ne vom afla în situația în care nu s-ar fi adoptat nicio hotărâre de consiliu în acest sens, situație în care, pentru stabilirea impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile rezidențiale s-ar aplica cota maximă din Codul Fiscal, adică 0,2%, (în loc de 0,12% cum a fost adoptată), iar pentru stabilirea impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile nerezidențiale, cota maximă din Codul Fiscal ce ar urma să fie aplicată ar fi cea de 1,3% (în loc de 1,2% cum a fost adoptată).
- Aplicarea unor cote mai mari pentru stabilirea impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile rezidențiale și nerezidențiale, ar duce la o majorare și mai mare a impozitului, ceea ce nu ar fi în beneficiul și interesul contribuabililor.
Art.2 Cu ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se incredinţează Primarul Municipiului Baia Mare, prin Direcția Taxe și Impozite.
Comisia I
Comisia III

Votează acest proiect

Ești de acord cu acest proiect?
(Opțional) Adăugă un comentariu pentru acest proiect (va fi afișat public pe site):
vezi celelalte proiecte

Site-ul nostru utilizează cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența ta de navigare. Prin continuarea navigării, ești de acord cu Politica de Confidentialitate.